Sunday, July 17, 2011

Talam Lapis Cinta Kasih.....



Demi cinta dan kasih.....Lantas terhasillah talam yang sebegitu rupa. KPY buat khas talam ni untuk anak-anak.Memandangkan budak2 ni tak berminat dengan bahagian bawah talam yang kurang manis , lantas KPY cuba buat talam yang lemak manisnya kesemua bahagian.Tiada isi apa-apa. Cuma bermain dengan warna je. Kalau buat talam keladi , talam seri muka , talam tokyo dan macam2 talam lagi , semua ambik bahagian atas je. Siap pesan kalau mama buat , cuba buat yang atas je . Bahagian bawah tak suka....

Bahan:

1400 ml santan - agak pekat

300 g tepung gandum

4 biji telur ( saiz A )

3 helai daun pandan

350 g gula pasir

1 tsp garam

pewarna hijau , kuning dan pink


Cara:

1. Panaskan sebahagian santan dengan gula , garam dan daun pandan.Keluarkan daun pandan.

2. Sebahagian santan lagi , kisar bersama bahan-bahan lain - tepung dan telur.

3. Masukkan bahan kisar ke dalam ( no 1 ).Kacau di atas api sederhana sehingga naik wap. Bahagikan kepada tiga bahagian - 800ml + 400 ml + 800 ml( bahan tadi boleh dapat 2000ml )

4. Kukus 800ml adunan yang telah diletak warna hijau selama 15 minit. Kemudian, lapiskan dengan 400ml adunan( warna pink ) selama 10 minit dan akhir sekali kukus 800ml adunan( warna kuning ) selama 25 minit.( untuk lapisan atas ,KPY asingkan 2 sudu dan letak warna hijau untuk buat marble ) - warna hijau tadi KPY titiskan ke atas lapisan atas sebelum dikukus.

* Pastikan sentiasa mengelap penutup kukusan agar wap air tidak menitis ke atas kuih talam .


No comments:

Post a Comment